torsdag 7 februari 2013

Jag tycker verkligen om långa titlar. Det är nåt speciellt med dem.

Förlåt mig för att jag inte bloggat på länge. Men jag har bara inte haft tid. Det har varit en massa läxor och hobbyer så jag har inte hunnit. Men nu ska det bli ändring!
Igår på kvällen låg jag och tänkte på böcker. På boktitlar. På titeln Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Jag tycker att det är något speciellt med långa och bra titlar. De kan vara roliga, eller göra att man blir nyfiken på boken, väcka ens intresse. Och så kan de beskriva boken på ett alldeles särskilt sätt. Jag älskar såndärna underbart långa titlar.
 
Här är några titlar på fyra eller fler ord som jag gillar:
Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd - den är lång.
Allt jag säger är sant - det passar så jättebra till den här boken!
Himlen börjar här - Okej, den är bara tre ord, men jag tycker den är så vacker!
Vi är inte sådana som i slutet får varandra - En fullpoängare, även om det nog är en vuxenbok.
Ibland bara måste man - Jag har vörjat älska David Levithans böcker, utan att ha läst en enda. Hur kan det komma sig? Nå, låt mig säga så här: Jag måste vara lätt påverkad.
Jellicoe road - Jag vet, bara två ord. Men det kan ju nog hända att jag börjat älska den här boken på grund av dens omslag...
Den försts flickan skogen möter - det finns nåt mystiskt över den titeln, eller hur?
En sån där vidrig bok där mamman dör - Jag vet att det är ett hemskt ämne, ändå kan jag inte låta bli att le när jag hör den här titeln.
Här ligger jag och blöder - Här blir jag också full i skratt. Oj, stackars dig, där ligger du och blöder...:)
Min pappa är snäll och min mamma är utlänning - Så bra titel, helt enkelt!
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn - Egentligen tycker jag inte att det är något speciellt med den här titeln. Men den är lång, och den beskriver boken mycket bättre än bara "Miss Peregrine" eller "barnhemmet" skulle göra.
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag - Världens genom tiderna bästa boktitel, helt enkelt.
Förr eller senare exploderar jag - Jag kunde bara inte låta bli att ta med den här, hade tänkt ha den på engelska också (den är så sjukt vacker! The fault in our stars..), men glömde.
Det är så logiskt alla fattar utom du - Den är bara för underbar.
Som om jag frågat - Här var det på gränsen... Den låter så PUNKT, fattar ni vad jag menar? Så där surt liksom, jag gillar den.
The statistical probability of love at first sight -  Älskar det här omslaget.... Och älskar titeln. Den måste jag läsa!
Every day - Bara två ord! Men alltså, jag tänker på att jag vill läsa den här boken hela tiden (om än på svenska), så jag måddes ta den. Och så förstås det där jag skrev tidigare.
Between shades of gray - Den är så himla vacker. Och så perfekt. Den svenska titeln är också perfekt: Strimmor av hopp.
The sky is everywhere - Jag tycker bara väldigt mycket om den.
The perks of being a wallflower - Älskar boken - älskar titeln. Den beskriver dessutom boken så bra.
 
Vilken/vilka bok/böcker som har en titel med över fyra ord gillar ni? Kommentera gärna, kanske jag kan få bra boktips samtidigt!
Men ni kan också skriva bra korts titlar, jag kanske gör ett inlägg med såna sen!

 

5 kommentarer:

  1. Älskar "Vi är inte sådana som i slutet får varandra" (titeln då, har inte läst boken), det kommer från en av mina favoritlåtar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också jättemycket om den. Haha, rätt roligt!:D

      Radera
  2. Min favorittitel är:
    "Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket" (Gunnar Ardelius)

    Vi hade "långa och krångliga titlar" som tema i min bokcirkel för länge sedan. Då läste vi bland annat: "Jag smyger förbi en yxa" (Grimsrud), "Hon går ut genom tavlan ut ur bilden" (Nilsson), Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät" (Coehlo) och "Om en vinternatt en resande" (Calvino).

    Det var ett roligt tema!

    SvaraRadera