söndag 25 augusti 2013

3 minirecensioner

CarlstensveckanCarlstensveckan
Av Johanna Schreiber

Passar åldern 13+ enligt mig.

Carlstensveckan handlar om 15 åriga Ebba som ska åka på seglarlägret Carlstensveckan. Hon har sett framemot denna vecka i flera år nu då hennes storasyster har berättat så mycket roligt om det. Hon ser framemot en vecka full med sköna människor, segling och pirrigt hångel. Redan i början av lägret är en kille som heter Pontus intresserad av henne och hon gillar honom också. Eller gör hon? Av nån anledning börjar det kännas fel när Pontus föreslår att de ska träffas i Magasinet på natten och hon kan för sitt liv inte förstå varför. Hon vill ju det här!

Filippa håller (tror jag, om hon inte läst slut den sen jag frågade sist...) på att läsa denna och har sagt att den är "sådär". Så jag hade inte höga förhoppningar när jag började läsa, jag hoppades bara att den skulle vara mysig då det kändes som om det var den sortens läsning jag behövde. Men gud vad jag gillade den! Helt underbar ju! Språket är nog inte så speciellt, men handlingen! Älskar stämningen i boken och karaktärerna överraskade mig verkligen. Så underbara helt enkelt! Jag kunde väldigt mycket relatera till Ebba, men inte så mycket till nån annan. Tycker nästan att man får lära känna huvudpersonen bättre om boken inte är skriven i jag-form, vilket denna då inte var. Jag var helt inne i boken när jag läste och blev ju helt pirrig i magen av all kärlek! Kändes som om jag var Ebba och var kär på Marstarnd...

Så, helt enkelt rätt perfekt sommarbok, lite Sarah Dessen - aktig men den kändes kanske lite ärligare skriven än Dessens. Streckläste över halva boken på kvällen och läste slut den under dagen. Underbar! Jag rekommenderar starkt. Typ favoritbok faktiskt...eller ja, den är nog en favoritbok. Gillade MYYYYCKET!

5 av 5.

Mitt perfekta livMitt perfekta liv
Av Sarah Dessen

Passar från elva år och uppåt enligt mig.

Alltså, Sarah Dessens böcker har alla liksom det. Det är nåt med dem som gör att de är helt underbara. Och denna är absolut inget undantag. Jag gillade faktiskt denna mest av de Dessen böcker jag läst hittills, och då jag älskat dem så är ju den här helt freakin' fantastisk.

Karaktärerna, språket och stämningen. Allting är helt perfekt och de 400+ sidorna flyger iväg i ett huj. Den tar ju faktiskt slut allt för snabbt. Macy är en helt underbar karaktär. Jag kände igen mig i henne väldigt mycket och det var nästan lite skrämmande... Wes och alla andra på cateringen gillar jag också hemskt mycket, men Jason är jag inte direkt förtjust i. Som hennes andra böcker är denna en perfekt sommarbok och mycket djuare än man kanske skulle tro. Ja och delia gillade jag också hemskt mycket! Kommer definitivt läsas om och om inte tidigare så senast nästa sommar! Fovvvoriiiit!

5 av 5.

LyckosnurranLyckosnurran (Sanna #2)
Av Kerstin Gavander

Passar från sådär nio år.

Första boken gillade jag sådär. Och den här tycker jag också att var lite sådär. Men ändå rätt mysig. Språket är hemskt enkelt och det är nog kanske det och att det inte finns så bra karaktärer som gör att jag inte gillar den så himla mycket. Sen så känns Sanna lite barnslig också...alltså, hon ska ju vara typ lite yngre än mig bara. Men de är väl bara det att jag är så himla mogen ;D nånejnej...
Kompisproblemen och killproblemen är bra beskrivna och jag brydde mig nog lite om hur allt skulle lösa sig. Så riktigt bra läsning till typ mellanåldern (9-12) och omslaget är jäättefiiint!!

Tack Alfabeta bokförlag för detta recensionsexemplar!

3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar