måndag 10 februari 2014

Adorable pictures

Nu tänkte jag då ta tag i att skriva recensioner på Sommarregler av Shaun Tan och Nordiska väsen av Johan Egerkrans. Det blir typ minirecensioner, och jag ger då alltså poäng. Men alltså: låt mig börja med att säga att bilderna är bara för underbara i båda!


Sommarregler av Shaun Tan

Handlar typ om två pojkars sommar, eller vad de lärt sig under sommaren. Första gången jag läste fattade jag ingenting, andra gången mer och tredje lite till. Som med de andra böcker jag läst av Tan får läsaren tolka ganska fritt. Man ska läsa mellan raderna och tolka bilderna. Budskapen kan ju därför bli rätt olika, men det är så fint! Hans enkla meningar känns så vackra, och bilderna är ännu tusen gånger vackrare. Han målar rätt surrealistiskt, men jag älskar det! Jag älskar hur man ser varenda penseldrag, jag älskar färgerna. Tan är himla duktig på det han gör. Blir inte riktigt klok på texten, men kan sitta och stirra på bilderna i en evighet. Älskar't!

4 av 5 möjliga får den. Och det är himla bra, bara så ni vet.

Nordiska väsen av Johan Egerkrans

Jag har väl rätt mycket yrat om den här? Har jag? Alltså. Jag gillar väsen. Jag gillar faktaböcker om väsen. För de är ofta så fina! Och denna är nog typ den finaste hittills. Såhär skrev jag på goodreads:
"Så sjukt himla snygga bilder! ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR.
Jag älskar "faktaböcker" om sagoväsen. De är så snygga oftast. Och den här är nog den snyggaste jag läst hittills. De små faktatexterna är också skrivna - smått poetiska - och man får fram det viktiga väldigt kort. Kan stirra på bildrna i en evighet. <3"

Texterna passar både yngre och äldre vilket är braaaa. Man får fram det viktigaste kort och snyggt och jag skulle älska den även om texterna var urdåliga ... haha. Men ded är de ju inte. Så älskar mer.
Speciellt gillar jag bilden med lyktgubben. När jag såg den bara tittade jag rätt länge. Så detaljerad! Om Johan Egerkrans gör något nytt - nåt med mycket bilder - så ska jag definitivt läsa. Jag är inte besviken. Jag är himmelskt tacksam till Johan Egerkrans som skapade detta verk - det enda jag klagar på är längden! Vill ha MER - och B.Wahlströms som skickade den helt gratis till mig. Okej, jag skriver om den, men taaaaack!

5 av 5 förståååååås!

Tack till både Kabusa och B.Wahlström för dessa godingar till "bilderböcker" (det låter så barnsligt bara ... de gick ju utmärkt till mig!), stort fett gilla!

PS. Dessa passar båda för både hundraåringar och femåringar. Passar alla. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar