tisdag 11 mars 2014

Lite ihop - you did it, Johanna! Jag gillade!

Kind of my feeling efter att ha läst Lite ihop av Johanna Lindbäck:
 
 
I Lite ihop får vi följa Majken, en tolvårig tjej som hatar sitt namn och alltid varit bästis med Tessan. Tessan och hon, föralltid liksom. Men så börjar Tessan allt oftare vara snäsig mot Majken. Tessan har plötsligt en massa hemligheter tillsammans med Belinda, men Tessan har ju alltid varit överens med Majken om att Belinda är störig?! Och så blir Tessan ihop. Med en kille på sjuan och hon struntar helt i att berätta nåt för Majken. Majken bara ser på från sidan och försöker låtsas som hon vet när Evve och Molly pratar om hur himla spännande det är med Tessan och Dexter.
Så börjar en ny kille i paralellklassen, en kille med slitna och alldeles för stora band-skjortor på och som spelar gitarr samtidigt som Majken spelar fiol med Izzy. Izzy som har världens coolaste namn och spelar i band. Majken pratar lite med Ivan, som killen heter, och så får hon en idé. Världens bästa idé som ska göra så att det blir hon och Tessan igen...
 
 
 
Jag har läst några andra böcker av Lindbäck förut, men jag har inte imponeras. Hon skriver bra och trevligt men hennes historier har aldirg intresserat mig ordentligt. Så skriver hon en bok för mellanåldern och jag tänker att varför inte? sådär helt spontant. Så jag ber efter den som rec-ex, och får den också dock som e-bok. Och då jag ogillar e-böcker så lånar jag den på bibban och läser. Och gillar.
 
Helt plötsligt, när hon skriver för mellanåldern, så funkar det för mig. Jag blir aldrig långtråkad och jag gillar historien. Trots att den är rätt förutsägbar och vi har hört den förut så tycker jag om handlingen. Den är söt och "huvudgrejen" gör den unik. Jag tycker om Majken och känner igen mig i henne. Språket är enkelt och bra och roligt och jag är imponerad. Äntligen lyckades hon impa på mig, för jag tyckte verkligen om denna!
 
Det är kompiskonflikt och kärlek och motstridiga känslor och jag känner igen mig mer än jag önskade.
 
Majken har aldrig varit kär under sitt tolvåriga liv, men det har Tessan. Hon har alltid varit intresserad av killar men deras olikheter har aldrig varit nåt problem, tills den dag då just olikheterna förstår allting.
 
Det är så himla bra beskrivet hur Majken inte fattar vad som händer, hur hon känner sig utanför och bortglömd men samtidigt vill förlåta Tessan bara Tessan ger minsta vink. Hur hon vägrar ge upp utan att de klarat upp bråkigheterna men samtidigt bara vill krama sin bästa vän och säga förlåt, förlåt för allting, nu är det vi igen. Eller hon önskar ju att Tessan sa det.
 
Jag gillar karaktärerna mycket. Man förstår Majken så bra och hon är sjukt trovärdig. Hon är så stark men har också svagheter som jag absolut känner igen mig i.
Tessan gillar jag inte. Alltså, varför skulle jag? Jag tycker inte hon beter sig rättvist även om jag kan förstå hennes handlingar. Och att Majkens plan sen faktiskt typ fungerar ... bara för patetiskt. (Men så himla trovärdigt!) Hon är en bra som karaktär men jag gillar henne inte. Jag skulle vilja skriva jag fattar inte varför Majken vill ha henne tillbaka men jag förstår ju. Majken vill att Tessan ska vara sådär kul hon alltid varit. Men människor förändras.
 
Ivan då? Den där nya killen som ska rädda Tessan och Majkens vänskap? Alltså han är typ bara för underbar. Så himla söt! Jätetrevlig. Och rolig. Log typ alltid när Majken och Ivan pratade. Han är en jättefin karaktär, och så väldigt trovärdig känns han, även om jag aldrig mött honom i verkligheten.
 
Även om karaktärerna bara är något yngre än mig, så kan jag inte låta bli att se dem som ännu yngre... Jag vet inte vad det är, men av någon anledning får jag både en jag-på-sexan-bild och en jag-på-trean-bild. Ibland känns kanske Majkens tankar lite barnsliga? Nej men jag vet inte.
 
Och Majkens fiollärare! Jätteunderbar. Blir ju faktiskt avis.
 
Satt med ett leende på läpparna i princip hela tiden då jag läste. Blev himla glad över att den var över förväntan och kände igen mig väldigt mycket. Slutet gillar jag jättmycket, rätt förutsägbart men just därför så himla sött och fint och bra. Skulle definitivt sätta i händerna på vilken femma som helst, både pojke och flicka, jättebra mellanåldern-debut Johanna Lindbäck!
 
Det är så bra att det är på gränsen till älskade, (vilket hennes andra inte riktigt varit för mig...) perfekt bok för tolvåringar!
 
Och omslaget gillar jag. Mycket. Så cred för det!
 
Foto: Petter Cohen
Gilla böcker
Av Johanna Linbäck
Utgiven på Lilla Piratförlaget år 2013
238 sidor
Om författaren: Johannas första bok var En liten chock och sen dess har hon gett ut 6 till böcker enligt min aberäkningar ... hon kan ju har skrivit fler som jag inte vet om också! Hon översätter också och har översatt Blunda och hoppa av Sarah Dessen. Hon är en av grundarna till bokbloggen bokhora!
 
Tack Lilla Piratförlaget för e-boken!

4 kommentarer:

  1. Haha jag läste den här recensionen och insåg att jag plötsligt måste läsa den här för att se om jag också kommer ändra uppfattning om Johanna Lindbäck. Och jag håller med, den här boken var ju mycket bättre! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade för mig att jag svarat men tydligen inte :/ nämen jätteroligt! Då kanske hon skulle börja satsa mer på mellanåldern ;D

      Radera
  2. Haha, såg att Johanna Lindbäck själv länkade till din recension på hennes blogg förresten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför har jag inte svarat och tackat?!
      Men oj gud! Hade ingen aning, tack för informationen! :D o.O

      Radera