onsdag 15 februari 2017

Nordiska gudar

Nordiska gudar är ett himla mästerverk till bok. Och ärligt talat vet jag inte riktigt vad mer jag ska säga?

Aja, det här är något av en uppföljning på 2013s Nordiska väsen, men nu är det gudarna i den nordiska mytologin som fokuset är på. Eller egentligen den nordiska mytologin i stort - vi får lära oss hur världens skapades, vad olika naturfenomen beror på och hur världen en dag ska gå under. Allt enligt hur man tänkte kring de här sakerna i det medeltida Norden.

Egerkrans börjar boken med att berätta om skapelsen - om hur de första gudarna, Oden, Ve och Vile dräper urjätten Ymer och sedan skapar världen av honom -, han presenterar därefter de nio världarna - sammankopplade av världsträdet Yggdrasil - och de viktigaste gudarna. Sedan går han djupare in på gudarnas roll i världsalltet och återberättar enskilda legender om hur de fick sina laster och vapen. Varge gud/gudinna illustreras också med minst en färgbild på Egerkrans tolkning av dem.

Efter att systematiskt ha gått igenom gudarna presenteras vi för olika jättar och monster som finns i de olika världarna för att sedan slutligen få läsa om Ragnarök, det oifrånkomliga slutet på världen.

För det första vill jag applådera kronologin Egerkrans valt - en förstår verkligen allting och får en riktigt omfattande bild av den nordiska världssynen genom hans texter och bilder. Skapelseberättelsen är riktigt absurd och fångar inte den en läsares intresse vet jag inte vad som gör det. Det funkar bra att få en grund att stå på för att sedan förstå hur allting hör ihop - även om förklaringarna inte alltid är logiska. Det känns lite svindlande att tänka på att det här verkligen var - ungefär - hur nordborna en gång i tiden såg på världen och att dessa sägner, myter och legender berättades vidare från generation till generation och säkerligen kändes väldigt verkliga för dem.
Och det är ju det - en bok om det här ämnet kan nog inte bli ointressant för mig, för jag tycker det är sjukt coolt och fascinerande och på alla sätt och vis intressant. Det låter ju som fånigt ihopkok för mig, men för dem var det religion. Det står i så stark konstrast mot vår tids sekulariserade samhälle. Att det känns som just berättelser för mig - och inte studielitteratur - gör också att jag njuter väldigt mycket av det, på samma sätt som jag gör av en Harry Potter-bok, i princip, trots att Nordiska gudar är uppbygd som en fackbok.

Sedan finns ju bilderna, som höjer Egerkrans grundliga bakgrundsforskning till en helt ny nivå. Det är inte nog med att Egerkrans verkligen verkar kunna sitt ämne och gör det lättillgängligt för den mindre insatta - han illustrerar också texten med otroliga mästerverk till bilder. Mörka, skarpa bilder som ändå känns tidlösa och trolska. Blandningen av genomarbetade målningar och tunna skisser passar historierna som "hand i handske" - jag kan inte tänka mig en snyggare förpackning för de här berättelserna.

Det här är verkligen en otroligt vacker bok - alla kanske inte är lika fascinerad av myterna som jag, men en person som inte gillar Egerkrans illustrationer kan nog inte finnas. Det här är ett riktigt lyxigt bakverk till bok - snyggt på utsidan och himla smaskigt inuti. Läs! Ge bort! Beundra!
Foto: Åsa Liffner

| Nordiska gudar | Johan Egerkrans 2016 | B Wahlströms | 159 sidor | alla åldrar | köp hos: Adlibris, Bokus |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar