Jag vet att jag skrev att jag skulle recensera den här igår, men jag hann inte, tyvärr!

Översättare: Annika Sundberg
Sidantal: 207
Utgivningsår: 2012
Förlag: B. Wahlströms, tack super mycket för rec-exet!
Passar åldern: 10-13 ungefär, jag vet inte riktigt?

Handling: Från Adlibris:
Tori och Taya är tvillingar, fast olika i allt förutom sitt identiska yttre. Men de har en sak gemensamt de är båda inbitna djurvänner. Tur är det väl då att tvillingarnas mamma agerar fodervärd till en mängd olika exotiska djur. Just nu delar de sitt hem med bland annat två tigerungar som blivit vanvårdade av sin tidigare ägare. Att ha tigrar i huset är fantastiskt, men livet för Tori och Taya är allt annat än fridfullt. Det är inte helt lätt att börja en ny skola, samtidigt som en ondskefull miljonär försöker få tillbaka tigrarna han nästan svultit ihjäl. När systrarnas pappa dessutom blir allvarligt sjuk och måste sluta jobba, så kanske familjen inte längre har råd att ta hand om sina lurviga gäster. Kan lösningen på alla problem vara att starta en modellagentur för vilda djur?

Vad jag tyckte om boken: När jag först läste på baksidan att "Tori och Taya är olika i allt..." så tog jag inte så stor notis av det, jag tänkte: de är säkert jättebra vänner, what ever typ. Men. De har faktiskt inte en så bra relation till varandral, visar det sig. Och på sidan av huvudämnet (tigrar) så handlar det rätt mycket om deras relation och kompisrelationer. Om vardagsliv och så. Om utanförskap, lite grann.
Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den här boken. Den var stört mysig. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men inte var det att den skulle vara så bra som den var. Jag menar, den är rätt så kort, huvudpersonerna är elva (ja, och? Men de flesta huvudpersoner jag nuförtiden läser om är runt 15 så...), den handlar om tigrar (usch vad tråkigt, hur kan det vara intressant?! Det var faktiskt rätt intressant) jag hade helt enkelt inga höga förhoppningar av den, samtidigt som jag tänkte att den måste vara bra, då Barnens bokklubb hade den som huvudbok. Så egentligen var det lätt för den att fullgöra mina förhoppningar. Samtidigt som det inte var det. Iallafall tycker jag att den fullgjorde dem, den var bättre än jag förväntat mig.
Kärleken till tigrarna känns väldigt äkta, och det verkar underbart att ha tigrar! Jag skulle verkligen inte ha något emot att ha en Chips eller Dipp här hemma.:) Jag tycker att i många sånhärna böcker där det är yngre huvudpersoner, så brukar inte karaktärerna vara så bra. Alltingen får man inte grepp om dem alls, eller så är de alldeles överdrivna. Och okej, de var faktiskt egentligen rätt överdrivna, typiska stereotyper; den typiska nörden, idioten och den tjejiga tjejen som gör allt för att passa in. Samtidigt tyckte jag jättemycket om dem. Joe gillade jag jättemycket, men det blev lite att amn tyckte synd om honom hela tiden. Taya känns alldeles patetisk. Hon känns lite yr, som om hon inte vet hur hon ska vara. Tori igen, verkar alltid ha koll på allt, och säger alltid vad hon tycker. Det tycker jag egentligen är en väldigt bra egenskap. Jag tycker att personerna blir rätt lätt arga på varandra, eller irriterade.
Den här historien med tigrarna, känns lite allt för "filmisk" eller nåt. Lite alltför typisk. Lite sådär Alltså, sääääkert gick det till sådär. Sääääkert har de råkat ut för det. Deras familj är liksom rätt speciell, om man säger så. Mamman: Har varit supermodell, men sköter nu om hemlösa djur hemma. Pappan: Djungelmannen. Fotar djur i djungeln och reser hela tiden, då man inte kan fota apor i Surrey, det finns inga.
Kort sagt, var detta en väldigt mysig och bra bok, om man inte väntar sig för mycket. Man ska nog inte vara en sån som stör sig lätt på karaktärer för att gilla den. (Emmelanåt störde jag mig verkligen på Taya, tror den skulle ha varit bättre om det varit Tori som skrev. Känns liksom som om jag liknar henne mer..:) Jag kommer absolut läsa följande delar i serien, det skulle vara väldigt trevligt om det här blev en såndärn serie som aldrig tar slut. Skulle vara mysigt!

Den här, Motståndarna och Förföljda var förresten några av de där recensionsexemplaren jag la in en bild på!:D