måndag 12 augusti 2013

Gästrecension: Tredje tecknet

Hejhej! Nu är det jag, Elviras lillsyrra Olivia som skriver.:) Jag har läst Tredje tecknet och ska nu försöka på att göra en liten recension på den. Den blir säkert inte nåt vidare proffsig, men jag försöker mitt bästa i varje fall.;)


Tredje tecknet
Av Ingelin Angerborn
Översättare: -
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för rec-exet!)
Utgivningsår: 2013
Serie: -
Sidantal: 171
Genre: Kärlek, Vänner, Skräck
Rekommenderad ålder av mig: 9+

Olivia skrek högt och drog täcket över huvudet. Hon andades häftigt och skakade i hela kroppen. Hjärtslagen ekade så högt att det var svårt att uppfatta andra ljud, men hon tyckte precis att hon hörde steg som närmade sig. Nu kommer det, tänkte hon skräckslaget. Nu kommer det...
När Olivia hittar en mystisk nyckel i sin badväska börjar egendomliga saker hända. Varför vill katten Smilla inte längre vara i hennes rum? Vad är det för konstiga meddelanden Olivia skriver på nätterna? Varför åker hissen ner i den mörka källaren? Och vart går egentligen nyckeln? (Bokens baksida)

När jag hade läst den första boken av Ingelin Angerborn var jag alldeles upprymd. Jag tänkte "Oj vilken bra bok!". Det råkade vara Sorgfjäril. Jag ville läsa mer av den här författaren. Senare läste jag Rum 213 och nu på sommarlovet läste jag också Månfågel. Jag var tio när jag läste Sorgfjäril och 10-11 år när jag läste Rum 213. Jag tycker fortfarande om Ingelins böcker, men kanske inte riktigt lika mycket. Men jag ska skriva om de bra sakerna först. När jag fick boken la jag först märke till hur fin den är, jag måste säga att den i verkligheten är finare än på bilden ovan. Alla Angerborns böcker är vackra enligt mig, och en aning liknande, men jag tror faktiskt det här omslaget tillhör ett av dom lite finare.;) Boken har rätt stor text vilket som enligt mig är en positiv sak, man får inte intrycket av att man läser väldigt långsamt eller att den går trögt fram. Bilden i spegeln är lite skräckinjagande tycker jag, eftersom i många skräckfilmer det händer så att säga olyckor där... Men boken är inte särskilt tjock, vilket jag tycker är lite dåligt eftersom jag gärna skulle läsa mer, men då passar också boken för yngre läsare. Den är lättläst och inte allt för skrämmande. Spännande. Egentligen skulle den få vara lite mer skrämmande, tycker jag. Jag gillar språket väldigt mycket, det flyter på, men enligt mig skulle det få vara lite mer beskrivningar, och så var den väldigt lättläst, inga svåra ord där inte. Det är i och för sig bra men själv tycker jag om när böcker är skrivna med ett lite krångligare och finare språk, om jag säger så. Boken är ju lite av en rysare men inte bara det, den handlar också om vänskap, familjen och om kärleken. Jag tycker inte att man kom direkt så väldigt bra under fund med hurdan hon är, Olivia, som är "huvudpersonen", man fick mer veta om hennes förflutna och hur hon såg ut, men jag tycker inte att det kom fram särskilt bra hurdan hon är. Men känslor kom ändå upp en del, man kände igen sig på flera ställen. Jag tyckte också om känslan av att ibland få kalla kårar, men inte bli ihjälskrämd. SPOILERVARNING FÖR ER SOM INTE LÄST BOKEN! I boken gillar jag speciellt det med dockan, när hon är i badrummet. SCARY! SLUT PÅ SPOILERVARNING. Så, jag gillade boken men jag älskade den inte. Läs gärna!

Betyg av mig: 3½ / 5

Så, nu har jag skrivit min recension. Den blev inte så lång eller proffsig men jag skrev i alla fall det jag tycker om den. Om du vill provläsa boken kan man göra det här.

Ha det bra!:)

H.Olivia   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar