söndag 16 februari 2014

Pojken i randig pyjamas som tyvärr inte kunde komma till skolan

Hade planerat att skriva om Varelserna i samma inlägg som om de två andra, men skrev ju om den i genre-januari istället, därför finns den med på bild.

Pojken i randig pyjamas av John Boyne
Alltså ... i början fattade jag ju inte ens vilket år allt handlade om. Men det gick upp för mig.
Alltså - den här historien är så vacker. I början var jag liksom lite - jaha? Men trots att John Boynes språk inte direkt är så ... speciellt, utan mest tråkigt, är det genialist. Det är en sådan genialisk idé att berätta något sånthär från en så liten oskyldig pojkes synvinkel. Jag var inte särskilt imponerad i början. Rätt hypad är ju denna. Men slutet - it totally knocked me out. Gud. Herregud. Slutet förändrar liksom hela freaking berättelsen. Jag visste att det inte skulle sluta bra - jag var helt säker. Men inte tänkte jag mig det såhär. Det krossade liksom verkligen mitt hjärta - det rev ut det och trampade på det. Okej nu är jag rätt överdramatisk. men jag verkligen HATAR slutet. Och Hitler. Så sjukt. Så jävla sjukt. Så snyggt berättat. Ska verkligen läsa mer av Boyne. Absolutely.

Även om historien är berättad ur en nioårig pojkes synvinkel så passar den inte direkt nioåingar. Kanske elva...

4 av 5.

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson
Älskar titeln! ^^
Olivia blir dumpad av sin tre år äldre pojken och slås till spillror. Hennes bästa vän Emma peppar henne till att försöka få honom tillbaka men plötsligt blir Olivia intresserad av andra och börjar ligga utan att det betyder något. Hon börjar tvivla på om hon egentligen vill ha John tillbaka och tappar totally greppet om allt.
Omäsning, alltså.
Den är väl okej - eller, ja, den lyckades med det den skulle - få mig att läsa!
Språket tyckr jag är underbart men Olivia gillar jag inte som person. Hennes berättarröst är dock himla fin! Det är hemskt bra berskrivet så samtidigt som man tycker det Olivia gör är fel så förstår man det. Jag tycker egentligen inte det är, eem, typ okej att bara ligga runt. Speciellt då Olivia själv bryr sig. Men jag är ju inte ännu i det stadiet så har ju ingen aning om what's it's like for real. :P Ibland vill man bara skrika till Olivia att skärpa sig och ibland vill man skrika åt henne att släppa taget.
Det är väl lite pointen med den här boken att man ska förstå att flickor vill ha sex lika mycket som killar men - nja, är det så bra då?! Det är ju allt det där med jämlikhet och så men vet inte.
Man vill dock fortsätta läsa och jag - alltså jag verkligen längtade efter att få läsa mer. Så alltså - snyggt språk, man känner empati för huvudpersonen trots att jag inte gillar henne, Tor är en fin karaktär och Emma verkar mest ... typ vettig. Har lite blandade känslor för denna men gillar iallafall. Tack vare språket och levande karaktärer hoppas jag verkligen att vi får läsa mer av Sara Ohlsson!

Väldigtväldigt virrig recension men man uppslukas av boken och det går himla snabbt att läsa. Språket är helt fantastiskt och berättelsen känns realistisk. Jag tror att vissa kanske inte direkt gillar den just för att den känns så ärlig ... man vill väl kanske inte alltid att det man läser ska vara helt sant, jag menar, är ju därför vi har fantasy!
Ja och slutet är snyggt.

3½ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar