lördag 15 februari 2014

Sandor slash Ida & Turk och Timotej - en natt

Två små kärlekshistorier - båda är skrivna ur både tjejens och killens synvinkel. Rätt himla fantastiska båda två - och svenska! Små recensioner ... vet inte varför... men skrev dessa typ genast efter att jag läst böckerna, borde vara helt okej!

Usch fy, hatar omslaget!
Sandor slash Ida av Sara Kadefors

Åh gud. Gudgudgud. Slutet. SLUTET! Alldeles jävla fullkomligt fantastiskt! Älskade denna bok! Eller inte hela tiden. Jag liksom lite väntade på när det skulle bli sådär BOOM! fantastiskt som det borde vara då den är "Sveriges bästa ungdomsbok 2001" och har fått pressröster som "Äkta rakt igenom". Och trots att det är mellanbra emmellanåt kan jag inte låta bli att älska, gråta och vilja ha mer. Hela historien känns väldigt overklig. Egentligen. Men samtidigt är det så himla fint. Tänk om det verkligen skulle hända liknande underbara saker i människors liv?! (Eem, vilket det antagligen gör) Språket är också väldigt bra, och allting är väldigt äkta. Inget utelämnas liksom. Sjukt vacker story! Måste läsa om. Typ nu. För alltså, slutet.

Ja jag var rätt känslosam just då tydligen. Just nu tror jag iallafall inte att jag tyckte så sjukt himla mycket om den, jag menar, ajg minns knappt vad den handlar om..?

3 av 5.

Turk och Timotej - En natt av Lina Forss och Niklas Krog

Oj gud vad jag gillar den här boken! Gud vad fin jag tycker att Turk och Timotejs historia är! Så sjukt söt, romatisk, het, julig, snöig, kall, Stockholmig, tonårig...alltså jag tyckte verkligenvrkligen himla mycket om den här. typ ultramycket. Typ sådär att jag läser mina favoritstycken igen och igen. Man hade kunnat tro att Nyckeln inte skulle ha nån som helst motstånd den här månaden, men jag gillade verkligen denna. Även om den inte är sådär sjukt bra skriven och så vidare. För den är så enkel och fin och söt och jag blir glad av den! Och även om jag totally gillade typ precis allt med den här - från alla karaktärer, staden, konceptet, att det var jul, stämingen, beskrivningarna, språket (språken? Två författare! XD) till namnen, skämten, samtalen - så är jag faktiskt inte sugen på att läsa något annat alls av varken Lina eller Niklas. Möjligtvis Lina. Jag tror att de funkar bäst så här, bäst för mig. I boken så finns det små grejer som ser tillbaka på de andra böckerna, för det här är som en liten...mellenbok? Prequel? Till Linas böcker om Timotej af Lilja och Niklas om Turk och Ayla. Men mest spänning, förväntningar, så hade jag nog nu när jag inte läst någon dera. Jag lärde känns dem på samma sett som de lärde känna varandra. Från grunden. Utan nåt att gå på. Hur de lär känna varandra tycker jag är så sjukt fint. Även om man kanske inte tänker att det är så fint att de under en natt lär känna varandra så inpå huden, så är det det. jag tycker så absolut himla mycket om den här. Den känns så svensk, och den är så bra.

Passar jättebra till julen! Är himla mysig och lättläst, tyckte nog bättre om denna än om Sandor/Ida... Tycker ni ska ge denna en chans! Men den är inget storverk, nej. Den är ju rätt enkel. Men fin. Om man inte fokuserar på hur överdriven den egentligen är ... vilket jag inte insåg förrän efteråt och det ä jag glad för eftersom jag verkligen njöt av att läsa den! 
4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar