onsdag 30 juli 2014

3 x små rec - Petit, Emma och Zelda

Alltså jag har alldeles för många böcker jag borde recensera just nu - och det går sådär. För mig tar det oftast lite på en timme att skriva en lång recension, och jag har liksom varken orken eller tiden till så långa sittningar i den här hettan. Men nu har jag knopat ihop några lite kortare recensioner på böcker med bilder, så - enjoy!


| Petit, monstret orig. Petit, el monstruo | Isol 2006 | övers. Annakarin Thorburn på Alfabeta 2013 | alla åldrar | Tack så mycket för rec-exet! |
 
Bra och mitt i prick och så. Gillar speciellt att det verkligen känns som att det berättas från ett barns perspektiv. Illustrationerna är smarta och innebörden är påtaglig men inte glasklar. Känns lite som att Isol har privata små skämt hon vill dela med oss men inte riktigt lyckas...okej nej jag vet inte vad jag babblar! Hemskt söt och fin. Lättläst, smart och rakt på sak. Barnen tas i beaktande och samtidigt som de kan känna igen sig kan äldre läsa mellan raderna. Jag tycker väldit mycket om Isols stil - den är liksom så smart - men samtidigt är det inte så vackert som jag helst vill ha det. Men en väldigt fin liten bok är det. Passar både stor som liten!
 
2½ av 5
Boktyckes läsutmaning #55 Läs en bok av en författare som är utländsk men ej från USA eller Storbritannien - avklarad!
 
Varelserna - Emmas bok | Magnus Nordin | Berghs 2014 | 107 sidor | 9+/11+ |
 
Jag älskar illustrationerna. Iallafall nästan. För de är så himla brutala och blodiga, men jag tycker inte de är så himla fina eller mästerliga, de är liksom nästan. Men jag tycker om dem.
Varelserna-serien är berättade nästan som seriealbum, varje bok berättar om typ bara några dagar och världen det utspelas i är ett zombie-fylld Gotland. Huvudpersonerna är Elias och Emma, första boken slutade med en zombieatack och nu vet vi inte vad som hänt Elias. Nu följer man istället Emma som mirakulöst nog slapp undan zombieatacken tillsammans med en pojke som heter Sebbe. Trots att Sebbe är den enda Emma har nu så är det enda hon kan tänka på att hon måste hitta Elias. Men då måste hon klara sig undan zombierna - och inte minst människorna som nu blivit en sorts monster de med i sin desperata jakt på mat och boplatser.
Det är väldigt väldigt lättläst och jag läste slut på nån timme. Passar antagligen dem i min ålder som inte läst så mycket, men inte äldre än så. Lite för blodigt för typ 7-åringar känns det som. Tyvärr hinner jag inte lära känna karaktärerna så mycket under den korta tiden som jag skulle vilja, jag hinner inte börja bry mig om dem. Samtidigt tycker jag att den här definitivt är en av de bästa kortkorta böcker för äldre som jag läst. För det är actionfyllt, karaktärerna är trovärdiga om än inte så djupa, bilderna höjer berättelsens budskap och får boken att verka längre. Jag tycker nog om det här, och kommer nog läsa den avslutande (?) delen om den kommer till bibban. Definitivt läsvärt!
 
3 av 5
Boktyckes läsutmaning #32 Läs en bok ur genren dystopi - avklarad!
 
Zelda | Lina Neidestam | Kartago förlag 2009 | 150 sidor | 13+/vuxen |
 
Zelda är en åttiotalsfantast och väldigt stolt feminist. Men samtidigt som hon dikterar om kvinnans rätt så längtar hon efter kärlek och bekräftelse, hon med, och är avundsjuk på sina medsystrar. Hon vill skriva en framgångsrik roman men campar liksom istället i skogen av någon anledning. Hon sover hos sin bästa vän Tova och bråkar med sin
Okej så det här är väldigt väldigt roligt. Jag tror att många kan känna igen sig (det gjorde jag, men inte så mycket då jag inte direkt är i den åldern än) och mycket är helt klockrent. Sånt älskar ju jag! Dessutom är Linas stil jäääääättesnygg och liksom ... alltså väldigt bra. Gillar speciellt hennes dubbelmoral och hennes relation med Sigge. Mycket mycket bra gjort! Inte mycket mer att säga.
 
4 av 5 :)
Boktyckes läsutmaning #45 Läs en grafisk roman - avklarad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar