måndag 25 augusti 2014

3 x små rec - Gilla böcker

 
 
Vi är inte sådana som på slutet får varandra | Katarina Sandberg 2013 | Gilla böcker | 253 sidor | 13+ |
 
Jag vet inte vad det är med den här berättelsen, men iallafall var den alldeles på pricken perfekt för mig då. Den handlar om Cassiopeja, och hon är en såndär underbar, vilsen, kaxig, kvinnlig karaktär som inte riktigt tänker så långt efter alla gånger. Det är riktigt underbart att läsa om henne, jag tycker så mycket om henne. Hon är lite naiv och dum ibland, och jag känner egentligen inte igen mig alls i henne, men hon är en så himla realistisk och bra karaktär så alltså älskar. 
Det som också gör att den här inte egentligen särskilt originella eller speciella berättelsen känns originell är hur Sandberg leker med klyschorna - samtidigt som Cassiopeja föraktar det klyschiga och författaren driver med det så är historien en enda stor klyscha. Men det är liksom lite det som gör att den är så fin och liksom unik.
Om jag ska säga en sak jag inte är så förtjust i med den här berättelsen så är det slutet. Överhuvudtaget Christer Fuglesangs del i berättelsen förstod jag inte alls - dessutom tycker jag Cassiopeja var värd ett annat slut. Men den är fin, den här boken. Den är fylld till bredden av vänskap, kärlek, ont i hjärtat och vacker text. Jag skulle inte kalla den ett mästerverk, men det är på gränsen.
Jag tror att den kanske inte passar alla, men mig passade den som handen i handsken och jag tycker ni alla ska ge den en chans, bara för språket, om ni så tycker!
 
5 av 5.
 
Vi måste sluta ses på det här sättet | Johanna Lindbäck & Lisa Bjärbo 2013 | Gilla böcker | 334 sidor | 13+ |
 
Lite för långsam för mig. Men klassisk och mysig och åh-så-bra språk! Slutet gillar jag hemskt mycket, först blev jag ju besviken men sen räddade epilogen allting och jag tycker hemskt mycket om det. Jens beter sig riktigt dumt ibland och ärligt är han inte riktigt en karaktär jag fastnar för. Hanna är roligare men inte så speciell hon heller. Men jag tycker definitivt hon hanterar allting bättre än Jens, vilket är typ dumt eftersom Jens är äldre - även om det faktiskt kan vara så påriktigt.
Historien är definitivt lite för långsam för mig men jag tycker om det iallafall. Både Bjärbo och Lidbäck är duktiga berättare så det är en fröjd att läsa. Det är väldigt realistiskt och inte så excentriskt men väldigt bra för det.
 
3 av 5.
 
Här ligger jag och blöder | Jenny Jägerfeld 2010 (pocket 2011) | Gilla böcker | 251 sidor | 13+ |
 
Efter den här är jag definitivt kär i Jägerfelds texter. Hon skriver så rappt, svart och ärligt om precis allt, verkar det som. Det är i stora drag texten och huvudkaraktären Maja Müller som gör berättelsen bra och speciell, men storyn är också den hemskt originell och vardagliga saker blandas med lite mindre vanliga saker. Det är så himla kärleksfullt, så himla naket och så himla BRA skriver om Majas vardag med en pappa som inte riktigt fattar att hans dotter faktiskt inte vill skada sig själv utan att det är ett misstag när tumspetsar flyger. Med en mamma som försvinner och som dottern blir orolig för istället för tvärtom. Med en pojke som heter Justin Case och en bästis som retas. Humorn är svart och mitt i prick och det är liksom hela boken. Jag tycker om det så fruktansvärt mycket, det är de här böckerna jag läser för, det är här jag hör hemma.
 
5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar