fredag 10 oktober 2014

3 x små rec - fyror hela vägen

Är länge sedan jag läste de två första, och trots att jag läste Om jag stnnar alldeles nyligen har jag inte mycket att säga om den. Här kommer iallafall tre minirecensioner på böcker där temat är rätt lika: kärlek!



Naomi & Elys kyssförbuslista orig. Naomi & Ely's No Kiss List | David Levithan & Rachel Cohn 2007 övers. Nina Östlund 2010 | X publishing | 13+ | 252 sidor |
Naomi och Ely har varit bästa vänner så länge någon kan minnas och trots att Ely är gay har Naomi liksom alltid tänkt att det ska bli de två - för trots att hon har killar och är poulär som få är det bara Ely hon vill ha. Men Ely blir kär och deras vänskap sätts på spel.
Jag tycker verkligen om den här boken, karaktärerna är underbara, om än lite egoistiska och kanske inte så älskvärda. Språket flyter på bra och allas berättarröster känns trovärdiga. Jag älskar hur djup den egentligen är, trots att karaktärerna kan kännas rätt flamsiga. Mysig och riktigt bra tycker jag den är - kanske inget mästerverk som stannar kvar med mig föralltid men hemskt bra ändå. I och för sig riktigt klyschig och förutsägbar, men (som jag sagt) så DJUP (trots att humorn återkommer ofta och den kan kännas rätt överdirvet New Yorkig)! Och karaktärerna är verkligen underbara, just för att de inte är så perfekta och känns väldigt mänskliga.
Är om möjligt ännu mer taggad på att läsa Dash & Lily -boken nu! (Och Världens viktigaste kyss!)
(Och kommer ju också som film snart tror jag - måste ses!)
 
4 av 5

Frost orig. Shiver | Maggie Stiefvater 2009 övers. Carina Jansson 2011 | Ponto pocket | 11+ | 283 sidor |
Grace har enda sen hon var liten sett på vargarna i skogen utanför deras hus - hon känner sig på något vis bunden till dem. Så visar de sig vara varulvar - och Grace faller för en av dem. Men hur ska de kunna vara tillsammans när vintern kommer och Sam måste bli varg igen - kanske för alltid?
Jag ville gilla den så hemskt gärna - men jag tycker faktiskt inte den är så fantastisk. Den är riktigt bra, det är inte det, men inte så speciell. Mest bara mysig. Maggie Stiefvater har ett så fint språk också så allt blir fint. Kan ju inte låta bli att tänka på Twilight när jag läser men det stör mig faktiskt inte - och det här är ju inte alls som Twilight egentligen. Spännande ibland, fina karaktärer, snygg story och underbart språk. Riktigt mysigt för stunden och jag fortsätter gilla Stiefvater även om jag inte blev riktigt lika "Blown away" som med Kretsen.
 
4 av 5

Om jag stannar orig. If I Stay | Gayle Forman 2009 övers. Helena Ridelberg 2011 | Ponto pocket | 11+ | 190 sidor |
Hela Mias familj dör i en bilolycka. Själv överlever hon - nätt och jämnt. Hon hamnar i koma och det är upp till henne själv att bestämma om hon stannar eller ger sig av.
Det är lite lika som med Frost här. Den är väldigt mysig och så, men jag tycker inte den är fantastisk. Jag gillar dock sättet den är skriven på väldigt mycket - hur man genom tillbakablickar lär känna hela Mias familj. Kärleken mellan Adam och Mia tycker jag också är så fin så fin! Japp, blev rätt tårögd ibland, men satt på bussen rätt ofta så passade sig kanske inte riktigt att sittä och lipa ... Tycker språket är underbart och karaktärerna likaså, historien känns klassisk men Forman lyckas göra det till något nytt. Jag älskar Mias bästa vän, musikens del i allting, relationerna mellan alla, hur djup den blir när Mia tänker ås mycket på om hon är eller inte är död. Och om det kanske är lättare att dö än leva? Men jag var inte så fast i början, så den går inte hela vägen för mig. Men jag kommer försöka läsa mer av Gayle Forman och tror att filmen med Chloë Grace Moretz kan vara riktigt fin. Rekommenderas!
 
4 av 5

1 kommentar:

  1. Frost är bra! Om jag stannar har jag hemma och måste läsa snart! :)

    SvaraRadera