onsdag 6 januari 2016

2 x rec - Amaltea & Eric

Hmm, här var lite tyst igår, visst? Jag HADE tänkt skriva en Top Ten Tuesday men när jag såg vad veckans ämne var så struntade jag i det för jag hade ju redan skrivit om årets bokiga utmaningar ... Så här blev tomt istället, men det är helt okej ibland, visst? Ni har ju fått typ tre inlägg i dagen nu några dagar så lite läsning borde det ju finnas. Okej, men idag tänkte jag skriva om ett seriealbum och en liten novell/bilderbok. Jag har inte hemskt mycket att säga om någon dera så därför blir det små recensioner. Under resten av veckan kommer ni FÖRHOPPNINGSVIS få en recension i dagen, men jag lovar ingenting ... (av någon anledning är recensioner liksom det jag har svårast för att skriva ..?)
| Sword Princess Amaltea #1 | Natalia Batista 2013 | Kolik förlag | 169 sidor | 13+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

Nu har jag läst den första delen i den väldigt väldigt omtalade Sword Princess Amaltea-trilogin. Det här är svensk fantasy-manga där de som BRUKAR vara män, nu är kvinnor. Prinsessorna i tornen vaktade av drakar är prinsar i Batistas värld och prinsessan som räddar prinsen får halva drottningadömet. Det är helt enkelt rätt så fantastiskt.

Jag är inte van med manga aaaalls och kunde störa mig ibland på när det är såhär typ "slarvigt" ritat. Det hör väll till manga att miner ska "över"ritas och att det inte ska se precis likadant uta hela tiden ... okej, jag vet inte om någon förstår mig nu, men ... ja.

Jag har inte läst särskilt många seriealbum. De få jag läst har jag gillat men inte ÄLSKAT - det når mig liksom inte, det blir inte tillräckligt djupt enligt mig när det bara är dialog och bilder?! Okej, så, nej. Jag tyckte inte att den här var fantastisk. Jag ÄLSKAR konceptet och hur grundligt det är gjort. Storyn är typisk men mysig pga meheartfantasy. Tecknarstilen är faktiskt väldigt fin och detaljrik, oftast, så den gillar jag. Men så finns de där tydliga mangagrejerna ...

4 av 5
| Eric | Shaun Tan 2008 övers. Ulla Roseen 2010 (i Berättelser från yttre förorten) | Kabusa böcker 2015 | 41 sidor | alla åldrar | tack så mycket för rec-exet, Kabusa! | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

Jag hade egentligen läst den här förut i Berättelser från yttre förorten men när jag såg att Eric skulle få en egen bok ville jag ha den iallafall. Pga bra. Och för att jag trodde att den skulle vara längre än historien vi får i Berättelser från ... ?!? Tyckte jag hade läst det någonstans. Men det var det alltså inte, vilket gjorde mig lite besviken.

Eric är alltså skriven av Shaun Tan vilket betyder = surrealistiskt af. Men bra! Älskar hur bilderna står i konflikt med texten men också fyller ut den. Eh? Okej, så det är rätt så magiskt och man får tolka det preciiiis som man vill. Mysig, superfin historia med underbara bilder. Skulle vara himla bra present I think! *så som alla Shaun Tans böcker*

4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar