fredag 22 april 2016

Blod & stjärnstoft

Den första delen i Laini Taylors trilogi om Önskemånglarens dotter, var en av de bästa böckerna jag läste 2014. Nu har jag ÄNTLIGEN tagit tag i att läsa uppföljaren - höll den måttet?

Alltså det gjorde den faktiskt inte riktigt. Om man mäter den med föregångaren. Men annars så är det ju en superbra bok, på himla många vis. Språket, till exempel. Och karaktärerna! Och miljöerna!
SAKER SOM SPOILAR DEL ETT (OCH LÄTTARE SPOILERS ANG. DENNA) KAN FÖREKOMMA

Nu är alltså Akiva och Karou fiender. Typ. Akiva tror att Karou är död och dödade därför i princip hela hennes folk, men det var hon inte och han älskar ju henne forfarande. Men hur skulle hon kunna förlåta?

Karou befinner sig i människornas värld, i typ Marocko. I ett ödsligt slott mitt i ingenstans har hon samlat de överlevande kimärerna. De rustar för krig. Hon är ständigt bevakad av Thiago och hennes jobb kräver mycket. Man återupplivar inte en hel arme som genom ett trollslag direkt.

Akiva drar fram genom Eretz med en armé av bastarder vars uppgift är att slakta alla kimärer de stöter på. Det är krig. Men vill någon dera sida verkligen strida?

Jag kan ju börja med det här: jag var lite förvirrad under större delen av läsningen. För jag kunde verkligen inte komma på vad exakt det var som skapat det scenario vi börjar med. Man slängs rakt in i berättelsen och skulle verkligen tjäna på att ha den första delen i färskt minne. Det hade inte jag. Jag hade den i ett minne sjuttio böcker bort.

Som tur så klarnar det ju efter ett tag, men jag ångrar faktiskt lite att jag inte körde en omläsning innan, då Blod & stjärnstoft faktiskt inte fick en helt ärlig chans nu. Samtidigt så var det ju antagligen romansen som fick mig att slukläsa och attackälska första delen. Och den är ju rätt så frånvarande här, åtminstone konkret. Mellan raderna finns ju deras kemi där, men jag börjar faktiskt tvivla på att de någonsin kommer kunna hitta tillbaka till varann igen och jag hatar att Laini Taylor får mig att känna så. (För jag tror ju fortfarande att de ändå blir tillsammans på slutet. Tror det verkligen. STÖRRE SPOILER Men alltså jag förstod för övrigt inte riktigt slutet här - rustar de för krig? Emot vem? Akivas farbror? För änglarnas härskare har ju dött. SLUT PÅ SPOILER)

Och faktiskt är nog ovannämnda det enda som sänker betyget, för annars tycker jag ju fortfarande Taylors språk är onaturligt vackert och världsuppbygget riktigt intressant. Jag gillar hur klassisk sagan får vara men forfarande ha moderna inslag och fräscha karaktärer.

Zuzana har ett delvis eget perspektiv, det gillar jag! Hon är så himla charmig. Och envis. Tycker så mycket om henne och Mik! Så har vi ett helt nytt perspektiv också! Som jag tyckte var lite tråkigt och kände att inte förde något framåt. Men hur deras historia vävs in i de andras är ändå snyggt gjort och jag börjar gilla dem efter hand. 

Överhuvudtaget är hela historien uppbyggd på ett fantastiskt sett. Blod & stjärnstoft är en helt annan berättelse än Mörk ängel var. Och jag tror absolut att Gudar & monster också kommer vara det. Det känns som om Taylor tagit inspiration från all världens sagor och ändå kokat ihop något helt unikt. "Citaten" som finns mellan varje del höjer känslan och får boken att kännas lite gammal - eller kanske mer tidlös? Men alla skilda komponenter väv liksom samman på ett magnifikt sätt och jag blir alldeles hänförd.

 Världsuppbygget nämnde jag ju lite kort, men alltså - Laini Taylors miljöer är så hila vackra och tydliga. Jag ser Eretz, jag ser Marocko, jag ser döden och livet. Änglarnas huvudstad beskrivs väldigt tydligt och att hon liksom kommit på det själv? För det känns helt enkelt bara RÄTT och naturligt att det ser ut som det gör. Jag kan inte beskriva det bättre än så.

Tempot är inte särskilt högt, i och med de multipla perspektiven sackar det också ner lite extra emallan åt. Men det gör inte så mycket, för den här historien vill man inte få berättad för sig i all hast. Den kan gärna ta tid. Och nu har jag bara en del kvar ...

| Blod & stjärnstoft orig. Days of Blood and Starlight | Laini Taylor 2012 övers. Lena Karlin 2014 | Bazar förlag | 461 sidor | 13/15+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

Mörk ängel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar