söndag 12 juni 2016

2 x rec - urban & episk fantasy

Här kommer två till lite kortare recensioner, så att jag kommer ifatt någon gång ...

Odinsbarn (Korpringarna #1) Siri Pettersen 2013 övers. Ylva Kempe 2015 | B Wahlströms | 661 sidor | 13+ | köp hos: AdlibrisBokusCdon |

Nelly hade ju en read-a-long i april då vi var ett gäng som tillsammans läste och bloggade om denna. Jag har alltså redan skrivit tre inlägg som ni kan läsa härhär och här.

Jag lyssnade på Siri Pettersen i ett samtal om fantasy på Bokmässan förra året. Hon var så himla härlig och smart! Därför hade jag ju höga förväntningar på hennes debut, Odinsbarn. Förväntningar som tyvärr inte riktigt nåddes. Ändå finns det en hel del jag gillar också.

I det stora hela så gillade jag denna nordiska high fantasy tjockis. Jag älskar hur den nordiska mytologin är invävd i världen på ett himla nytänkande sätt och jag gillar storyn. Men något fattades för att jag skulle falla pladask. Kanske var det att jag inte riktigt fattade tycke för Hirka eller den relativt långsamma handlingen. Jag gillar konkreta saker, men som bok passade inte jag och den riktigt ihop. Kommer ändå läsa fortsättningen, för att jag är nyfiken och för att det absolut inte var dåligt ändå. Hade nog mest hoppats på mer, bara.

3 av 5.


Näcken | Ingela Korsell & Åsa Larsson illustr. Henrik Jonsson 2016 | Bonnier Carlsen | 197 sidor | 9+ | köp hos: AdlibrisBokusCdon |

Ännu en toppenbok i PAX-franchisen! Ni vet ju att jag gillar detta. Och att bli besviken finns inte på kartan.

Mest är det ju karaktärerna och deras relationer til varandra som jag tycker är genialiska. Allting känns så himla "up-to-date" och dessutom är mysterierna så himla smarta. Ganska enkla, men alltid med en twist en inte ser komma. Och det där slutet? Inte okej.

Superspännande, som vanligt. Älskar Viggo och Alrik, som vanligt. Kan inte vänta på nästa del, som vanligt. Om du inte läst den här serien än - vad väntar du på?!?

4.5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar