söndag 19 juni 2016

Vattnet drar

Nu tänkte jag en gång för alla ta tag i denna mycket försenade recension. Madeleine Bäcks Vattnet drar läste jag ut i april, dvs för över två månader sedan, och den visade sig bli en rätt så medioker läsupplevelse. Antagligen är det det som stoppat mig från att skriva om den - både för att det är svårt att skriva om sådana böcker och för att jag hade mycket högre förväntningar. Jag menar - titta på omslaget.
Vattnet drar handlar om ett gäng olika karaktärer: Viktor, som startar alltihop då han och ett gäng kompisar bryter sig in i kyrkan för att stjäla en madonnastaty de ska sälja dyrt. Madonnastatyn är dock inte det enda de får med sig, för Viktor känner sig dragen till en rund sten. Som passar perfekt i hans hand.

Jäder, småbarnspappan som är trött på att allt de har att skriva om på redaktionen är sommarens bästa glassmaker. Tills en kvinns hittas död och olaglga spritlangare verkar härja i Hofors.

Krister, som misslyckats i livet men har onaturligt bra hand med djur.

Beata, vars bästis inte blir sig lik efter att ha träffat en kille med ögon som får det att isa i Beata.

Mitt största problem med den här boken är att jag inte bryr mig. Bäck har valt att göra sina karaktärer antingen tråkiga eller osympatiska vilket leder till att jag helt enkelt inte känner så mycket för någon av dem. Visst, jag är helt för att fler skurkar ska få huvudrollen i böcker, men då får de gärna vara mer mångbottnade än personerna vi möter här. Delvis beror det nog också på att det finns så många olika perspektiv - ingen får liksom chansen att bli superdjup då. Samtidigt tycker jag det multipla perspektivet gynnar handlingen, då det blir fler paralellhistorier och en kanske inte orkar läsa om vad Viktor håller på med hela tiden. Så där är jag lite kluven.

Kluven är jag nog faktiskt till hela boken, som inte var det jag hade väntat mig utan något intressantare, mer annorlunda. Jag blev aldrig rädd, vilket jag hade väntat mig då detta skulle vara riktig _bruksskräck_, jag blev mest äcklad. Och det var inte ens det onaturliga som var mest obehagligt - det var hur Harta betedde sig och hur Viktor blev påverkad av stenen.

Dessutom värjar sig inte Bäck för våld, blod, sex eller sprit. Vilket även det leder till en del kväljningar. Det är väldigt mycket av alltihop och historien är rå, brutal och mörk. Vissa gillar att läsa om sådant, men det passade inte riktigt mig. Språket är fullt av svordomar, rappt och stämningsgivande. Det passar handlingen och håller en i sitt grepp. Jag gillar det.

De övernaturliga elementen förblir väldigt diffusa, mycket lämnas osagt och få saker förklaras. Det här störde jag mig en del på, då en förstår väldigt lite. Jag antar dock att saker kommer få sin förklaring i följande delar och hoppas att den blir lika intressant och verklig som det vi hittills sett. För jag gillar ändå magisystemet (eller vad en ska kalla det) som Bäck byggt upp. Det bygger på offergåvor, blod, skinn och tjärr vilket får det att kännas obehagligt trovärdigt. Det är korpar, saturnuslinjer och uråldriga föremål av metall. Bäck har tagit inspiration från den nordiska mytologin och gjort något helt eget av det som lämnar mig imponerad.

Tempot är en annan faktor som drar ner på läsupplevelsen för mig. Det är ojämnt - spännande ibland men för ofta alldeles för långsamt. Slutet är rätt så hastigt och rörigt, mitten tråkig och början faktiskt väldigt bra. Boken hade tjänat på att vara kortare, helt enkelt. Nu blev läsningen istället långsam och intresset svalare ju mer jag läste.

Stämningen och miljön gillar jag dock mycket. Jag ser allting framför mig - den torra sommarvärmen, Gunhilds stuga, hundarna, de sprittörstiga ungdomarna. Det är smutsigt men trollskt och trots att tempot inte håller boken igenom så gör stämningen och språket det.

Sammanfattningsvis hade jag hoppats på djupare karaktärer och högre tempo, men annars tycker jag Vattnet drar är en stark första del och att den här serien har potential. Konceptet och miljön är intressant, dessutom är designen så otroligt snygg så jag kunde tänka mig att läsa endast därför ...

| Vattnet drar | Madeleine Bäck 2016 | Natur & Kultur | 421 sidor | 15+ | tack så mycket för rec-exet, Natur & Kultur! | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

2 kommentarer:

  1. Handlingen lät ju faktiskt intressant! Speciellt jag som läser deckare, thrillers, fantasy osv. Åtminstone "fallet" när de bryter sig in i kyrkan, MEN sker inte det typ i en LasseMaja film? Tjuvar bryter sig in och snor typ något värdefullt, något känt, minns dock inte vad. Haha. LasseMajas detektivbyrå – von Broms hemlighet, verkar filmen heta! (Och det var en kista) förresten mysig film!


    Men verkar ju vara väldigt många olika karaktärer, om de inte flätas ihop på ett bra sätt så verkar det ju faktiskt lite rörigt. Och om man kollar på omslaget så förväntar jag mig typ en thriller / fantasy med ett magiskt, förtrollande språk. Men det verkade det ju inte vara precis.

    Får se om man provläser någongång!
    Kraaaam :D <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, detta är dock LÅNGT ifrån LasseMaja på alla andra sätt x) men tror du kan uppskatta den, för rätt spännande är den ju så ge den absolut en chans! För mig var det nog mest karaktärerna och att ingenting får en förklaring som den föll på :P

      Kram <3

      Radera